maandag 28 juli 2008

Blad 6


• "So, Schnauze" zeg ik tegen de zwarte hond terwijl ik voorbijfiets. "Ja, ja, 't is een Schnauzer!" zegt de eigenaar die een zware bril draagt op een eivormig hoofd met een bangige gezichtsuitdrukking.

• Het is drukkend warm, maar dat deert niet op de golfbaan. Een zwaargebouwde vrouw met zonneklep concentreert zich en slaat. "Tsssk!!", de bal lost zich op in de 'green', net als haar groene poloshirt.

• Alles is oud vandaag, de bejaarde fietsers met achteruitkijkspiegels, de veteraanmotoren, het landschap met zijn moegewerkte boerderijen, de bedorven lucht die ik inadem.

• Bij de oude witte villa staat een busje geparkeerd. Op de zijkant staat: www.deonthaasting.nl. Thuis zie ik op de website dat het een landelijke massagepraktijk is die ook cadeaubonnen hanteert: 1 uur à € 40. Misschien voor deze Vaderdag aan de bewoner geschonken?

• In de open auto stuurt de man, gecontreerd op de smalle weg, de vrouw speelt het spel mee. Zij zijn alleen op de wereld in hun donkerrode Facel Vega, maar ik herken hun voiture, terwijl ik mijn nek bijna verdraai.

• Op de speelweide in de nieuwe wijk hebben de kinderen hun dolle uurtje vòòr bedtijd. In een hoek van de weide een groep kraaien die wurmen zoekt, net zo intens maar zonder speelsheid.

• Ze voeren een huishoudelijk gesprek, de te zware in het zwart gestoken man en vrouw met fietshelmen op hun zwarte mountainbikes. Het is een zwaar contrast; de banale teksten en hun moderne sportieve outfit.

• Het onweer brengt wolken die op een ernstige brand met zware rookontwikkeling lijken. Ze hangen boven de tuintafel met lamp op zonnecellen. Die gaat aan door de verduistering, een decoratieve bolbliksem.

• in de verte onweert het zo zwaar dat de ruiten trillen. Zo moet een bombardement klinken. Ik denk aan een boze Boris Jeltsin over de NAVO-aanval op Servië: "Barbarski Bombardoj!!". Het klonk zoals ik het opschrijf.

• In mijn werkkamer hoor ik de vleermuizen achter het beschot. Ze buitelen nog rond voor de nestingang, maar de zon komt op en Nosferatu moet dan weer zijn kist in, zij ook.

Geen opmerkingen: